lördag 26 mars 2011

Nu är dom här!

I söndags den 20 mars föddes våra tjejer Maj och Alicia. Vi började förlossningen en vecka innan med värkar som kom och gick. Vi sprang hem och tillbaka en massa gånger under veckan innan jag bestämde mig för att de skulle få ta hinnorna och därmed bli igångsatt. Då var jag 7 cm öppen men lyckades inte få någon regelbundenhet i värkarna och var lite orolig för att det skulle dra igång hemma.
 
De tog hål på hinnorna kl 10.45, 11.45 fick jag värkstimulerande dropp, 13.03 kom Maj ut och 13.17 kom Alicia. Det var lite dramatiskt då Alicia skulle ut då hon snurrat in sig rejält i navelsträngen och hjärtljuden tappades. En superproffsig förlossningsläkare satte omedelbart sugklocka och fick ut henne, hon skrek direkt hon kom ut, så allt gick mycket bra. Jag brast inget under förlossningen, vilket var fantastiskt med tanke på att jag brast under mina tidigare förlossningar och att denna förlossning hjälptes till av sugklocka. Maj vägde 2250 gram och Alicia 2150 gram, de var båda 43 cm långa. De är födda i vecka 37+4.
 
BB-vistelsen gick bra, vi kom hem i torsdags. De passerade alla provtagningar och undersökningar helt utan anmärkning. De har fått ersättning var tredje timme, vilket vi fortsätter med tills amningen kommit igång. De är starka och pigga och gör allt rätt gällande amningen, mina bröst är för närvarande enorma och ömma, med erfarenhet vet jag att det tar sig om någon vecka eller två. De har sovit stabilt mellan matningarna och är som de flesta bäbisar mer på hugget nattetid. Jag och Mikael försöker passa på att sova på förmiddagarna för att inte bli för trötta.
 
Storebrorsorna tycker det är skoj och vi är nu stolta föräldrar till 4 barn. Vi ser fram emot mycket roligt tillsammans med alla våra fina barn!
 
 



1 kommentar:

  1. Gud vad roligt och spännande! Vad fina de är! Vi måste talas vid någon dag! Förstår att "det är mycket nu" för er.
    Stort grattis och lycka till med den stora, härliga familjen! <3

    SvaraRadera