måndag 7 mars 2011

Fettisdag utan semla



Vaknade 04.30 och kunde inte somna om. Gick upp 05.15 eftersom jag annars  skulle svälta ihjäl. Åt frukost och läste DN. Idag är det den internationella kvinnodagen och fettisdagen. Eftersom jag är osugen på semla så kanske man ska fira kvinnodagen istället, men hur? Läste för någon vecka sedan intervjuer med män från olika delar i världen om hur de firade denna dag. En man i Ryssland lade alla sina pengar på presenter och blommor till sin fru och mamma. Hmmm, ett steg mot ett jämställdare samhälle, eller? I DN imorse kunde man läsa om länder där kvinnor inte har rätt att utbilda sig till läkare, kulturen, i dessa länder förbjuder även manliga läkare att undersöka kvinnor som behöver vård. Man får skylla sig själv helt enkelt om man gjort valet att födas som kvinna. En undersökning visar att kvinnor i Sverige utför 65% mer hushållsarbete än män. En man jag känner född på 50-talet tyckte det var förjäkla dåligt virke i fruntimrena nu förtiden som inte kan jobba, ta hand om barn och hushåll, det kunde de (kvinnorna) när han var yngre och det var ingen som klagade (varken män eller kvinnor). Ja, sorgliga sanningar i stort o smått, vems fel är det och hur ska jag fira denna dag? Jag kanske ska köpa en blomma till min underbara man eller om jag har tur så får jag fira till det med att föda barn idag! Jag vill iallafall skicka en tanke till världens alla utsatta kvinnor denna dag och fortsätta bli bättre själv på att tänka mer jämställt, i både stort och smått.




2 kommentarer: