torsdag 24 februari 2011

Mer pyssel

Här kommer mer pyssel som jag ägnat mig åt under min tid i väntan. Jag går efter ett supergammalt mönster från någon föräldratidning, jag har gjort om lite för att det ska funka. Roligast med att sticka raggsockor till små fötter är att man ser resultat snabbt.



Mönstret för de som vill prova:
Jag använder Bambino ull, 100% merinoull
Strumpsticka 2,5

Lägg upp 36 maskor fördelat på strumpstickorna. Sticka resår, en avig o en rät, ca 5-6 cm. Sticka hälen på de 18 mittersta maskorna. Sticka slätstickning fram och tillbaka i 2,5 cm. Ta ihop hälen på följande sätt från rätsidan: Sticka 9 räta maskor, 2 maskor tillsammans, 1 rät maska, vänd, 4 aviga maskor, 2 aviga tillsammans, 1 avig maska, vänd, 5 räta maskor, två räta tillsammans, 1 rät, vänd och sticka 1 maska mera före varje hoptagning tills alla maskor är stickade och hoptagna. Plocka upp 6 maskor på var sida om hälen, sticka runt över alla maskor ett varv. Ta ihop på var sida om hälen. Numrera stickorna från 1 till 4 med början mitt uppe på hälen. Sticka fram till de två sista maskorna på 1:a stickan och de 2 första maskorna  på fjärde stickan. Upprepa hoptagningarna tills 32 maskor återstår. Fördela maskorna jämnt med början på sticka 1 genom att flytta över maskor från sticka 2 till sticka 1 och från sticka 3 till sticka 4. Fortsätt sticka foten tills den mäter 8 cm och börja göra hoptagning för tån. Använd samma numrering på stickorna som tidigare. I slutet av 1:a och 3:e stickan stickas till 3 maskor återstår. Sticka tillsammans 2 räta maskor i bakre maskbågen, 1  rät maska,i början av 2:a och 4:e sticka stickas en rät maska , 2 räta maskor tillsammans i främre maskbågen. Upprepa hoptagningarna vartannat varv tills 3 maskor återstår. Ta av garnet och dra igenom maskorna och fäst. En socka stickad! Jag brukar vara mest noga med att paren ska bli lika stora, man kan "freestyla" en del när man kommit på tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar