fredag 9 september 2011

Funderingar om mindfulness.

Jag har i flera dagar funderat lite över mindfulness. Jag tror metoden är bra och har själv försökt vara lite mer fokuserad under vissa moment i vardagen, för att öka chanserna till att komma ihåg lite viktigare saker. Men framförallt föröker jag i störst utsträckning utöva metoden när jag umgås med barnen. Men jag har också märkt vissa mentala styrkor med att inte utöva mindfulness. Vissa saker är ganska skönt att göra automatiskt utan att ens tänka på att man gör det. Jag kan komma på massor med saker i vardagen, t ex vika tvätt, diska undan och lite andra ganska trista och bottenlösa tråkuppgifter. Häromdagen så upptäckte jag att tvätten var vikt och att jag, om jag tänkte efter hade gjort det men liksom måste ha förträngt det medans jag gjorde det. Man behöver helt enkelt lite balans med mindfulness, inte för mycket och inte för lite...för att överleva vardagen rent mentalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar